LUKK
100 kr 1949-62
«Tømmerfløteren»
Arbeidet med sedlene i denne seddelrekken startet allerede i 1928, og dette er en seddel som bærer tydelig preg av seddeltankegangen i hele Europa på slutten av 1920-tallet og utover på 1930-tallet: Nå skulle nasjonenes næringsveier frem i lyset, sammen med de store menn som hadde bygget landet. Maleren og tegneren Erik Werenskiold ble tidlig trukket inn i arbeidet, sammen med en annen like kjent mellomkrigskunstner: Henrik Sørensen.
Selv om Werenskiold var kommet litt på sidelinjen, ble hans maleri av “Lensekara” fra Kviteseid i 1895, som han hadde arbeidet med gjennom lengre tid, endelig ferdig, og dermed fikk skogbruket sin hyldest på den sterkt røde 100-kronen. Graveringen av de nye sedlene som kunstnerisk sett var ferdige før krigen, ble overlatt til det velrennomerte britiske firmaet Thomas de la Rue, siden Norges Bank ikke hadde noen egen graveringsavdeling på denne tiden.
Format: 144 x 127 millimeter. Advers: Rødt trykk på lysebrun og grå bakgrunn. Portrett av Henrik Wergeland til venstre, etter fotografi (daguerrotypi). Det kronede riksvåpen omgitt av en gran- og en furukvist.
Revers: Rødt trykk. Gjengivelse av Erik Werenskiolds maleri “Lensekara”.